Voeten, onze basis.

We staan er niet elke dag bij stil dat voeten de basis van ons lichaam zijn. Daarom is het belangrijk dat we onze voeten goed onderhouden en de juiste schoenen dragen. Veel lichaamsklachten komen voort uit het dragen van verkeerde schoenen.

Wist u dat: Na 15 minuten lopen in een paar nieuwe schoenen zich al een blaar kan ontwikkelen. Meer dan één derde van ons in het afgelopen jaar last heeft gehad van blaren. Schoenen met hoge hakken de grootste veroorzakers van blaren bij vrouwen zijn. Onze voeten gedurende één dag een halve tot een hele schoenmaat groter kunnen worden - weinig schoenen zijn hierop berekend - waardoor druk en wrijving ontstaat.

Kinderschoenen: goede schoenen het halve werk.

Schoenen voor kinderen moeten zorgvuldig worden gepast. Niet alleen de lengte, maar ook de breedte is belangrijk bij voeten in de groei. Daarom worden deze beiden bij het passen gecontroleerd. Omdat kinderen een veel hogere pijngrens hebben, klagen ze maar zelden over te kleine schoenen.
In de kinderleeftijd zijn de beenderen nog gemakkelijk vervormbaar, zodat schade kan ontstaan die niet meer te herstellen is.

Een voetbed en de hielversteviging zorgen er mede voor dat de voet niet naar voren glijdt zodat er voldoende ruimte voor de tenen blijft.

 

Dames en herenschoenen.

Overkomt u dat nu ook regelmatig; u past een mooie schoen maar hij is veel te smal en met een maatje meer komen er van die rare plooien op de neus en is de punt wel erg leeg. Of de schoen is veel te breed, maar met een maatje minder zitten uw tenen in de knel. U begint het kopen van schoenen uit te stellen, krijgt er misschien wel nachtmerries van.

Kom dan eens bij ons langs; de tijd dat pasvorm “lelijk”, “saai”, en “oud” betekende ligt gelukkig ver achter ons.

Wanneer passen schoenen?
De schoenen moeten altijd langer zijn dan de voeten.
Dit geldt ook voor volwassenen.

Allereerst omdat de voeten, bij het staan en lopen, doorveren en dus langer worden. Ook wanneer u met de grootste teen de voorkant van de schoen raakt kan dat op termijn problemen op leveren. De breedte van de voeten is ook bepalend voor de wijdte van de schoen. Te breed is niet goed, maar te smal kan ook voor vervorming van de voetbeentjes zorgen. Schoenen die te kort en/of te smal zijn kunnen in de toekomst voor problemen zorgen. Voor volwassenen geldt dat afhankelijk van een platte of holle voet de schoenen 8 tot 10 mm langer moeten zijn wanneer u zit.

Let wel, de duurste of de beste schoenen hebben geen waarde wanneer ze niet goed passen.

De schoenen die wij verkopen zijn van de beste merken met een prima pasvorm.
Omdat we met wijdte maten werken -van smal tot breed - is er voor haast elke voet wel een passende schoen aanwezig en bijna altijd geschikt voor zooltjes.

Wij betrekken onze schoenen, laarzen en sandalen o.a. van:
Birkenstock, Bunnies, Loint's, Meindl, Piedro, Rockport, Solidus, Verhulst, Xsensible.

Podologische zooltjes, inlays, steunzolen:

 

Het is maar net hoe of je het noemt…….

Maar er zit verschil tussen!
Het principe is hetzelfde. De bedoeling van een “eigen inlegzool” is het corrigeren van uw voeten en/of lichaam. Problemen van uw voeten, enkels, knieën, heupen en zelfs rugklachten staan vaak in verband met de stand van uw voeten. Om u te adviseren en te helpen maken wij vaak eerst een blauwdruk van uw voeten. Al pratend over uw problemen kan het zijn dat “eigen zolen” aanmeten noodzakelijk is. Wij kunnen de zooltjes, naar behoefte, ‘in eigen huis’ voor u maken. Soms is zelfs een goed schoenadvies al voldoende.
U wilt kunnen werken, wandelen of winkelen zonder dat uw voeten protesteren.
Voor de veel “eigen inlegzolen” is het aan te bevelen om veterschoenen te dragen, maar ook in hoge schoenen, laarzen en sandalen kan dit prima. De pasvorm van een pump moet wel bijzonder goed zijn wil deze met ‘eigen‘ inlegzool goed passen. Toch, met de merken waarmee wij werken mag u een redelijke kans van slagen verwachten.
Service is voor ons een vanzelfsprekend begrip. De zorg houdt niet op bij het verkopen van schoenen, nazorg is net zo belangrijk. Dit geld voor zowel voor kinderen, als voor volwassenen. Kortom als u staat op kwaliteit en u wilt er ook op kunnen lopen, dan bent u aan het juiste adres.
Voor advies: over het aanmeten van “eigen inlegzolen” of aanpassingen aan uw schoenen, wel graag vooraf een afspraak maken.

“Wandelen”

Wandelen is je laten verrassen op weg naar?
Wandelen is ook je bestemming ontdekken.
Je wandelt alleen of met een medemens, hart op de tong?
Wandelen is lopend hardop denken.
Wandelen is opzij kijken wie er naast je gaat
of wat er langs de weg ligt, ontdekken wat er om je heen is.
Wandelen is omhoog kijken, ontdekken wat er boven je is.
Wandelen is ook pauze houden en omzien naar de afgelegde weg.
Wandelen is ontdekken dat je op de goede weg bent,
vanwege alles wat je tot nu toe ontdekte.
Wandelen is in beweging blijven en
je steeds opnieuw laten verrassen!

Wandelschoenen kopen?

Wat is voor u de beste wandel - of bergschoen? Eerst moeten we met u bepalen wat voor soort schoen voor u het meest geschikt is. Het terrein waar u gaat lopen, of u met een grote rugzak loopt maar ook uw gewicht zijn hierbij belangrijke zaken.

Een goed passende en comfortabele wandel - of bergschoen is belangrijk. U voorkomt er blauwe tenen, verzwikte enkels en oververmoeide voeten mee. Omdat geen twee voeten hetzelfde zijn, hebben we een ruime collectie wandel - en bergschoenen. De schoenen worden ingedeeld in “categorieën” van soepel tot zwaar en stijf.

We helpen u graag om voor u de juiste schoen uit ons assortiment te kiezen.

Wandelschoenen zijn in categorieën verdeeld met als belangrijkste criteria het terrein, de omstandigheden en de duur van de wandeling.

Wanneer hij past, loop je veiliger.

Rondtrekken is da n pas leuk, wanneer de schoen goed past en een geschikt doel werd gekozen. Reeds in 1976 begon Alfons Meindl met de classificatie van schoenen naar toepassingen - van lightwalker tot aan hooggebergteschoen met de aanduidingen A, AB, B, BC, C en D. Dit overzicht werd al gauw bijzonder klantvriendelijk gevonden en is in de handel en industrie als norm aanvaard.

A. de perfecte schoen voor lightwalker, die ook in de vrije tijd en het dagelijks leven stevig en toch modieus wil verschijnen.
     
AB. hetmodel voor wandelen en trekking in bergstreken, het middelgebergte en op brede wegen.
     
B. het klassieke trekking model voor uitgebreide tochten en aangenaam wandelen in de bergen en op ruime steile bergpaden.
     
BC. de bergtrekking schoen voor ambitieuze trekking, licht tot middelzwaar gebruik in de Alpen en bij te beklimmen bergpaden (licht ijzer mogelijk).
     
C. de klassieke bergschoen voor het hooggebergte met betrouwbare loopveiligheid voor trekking in de Alpen in rots, wand, keien en gletsjers, geschikt voor klimijzer.
     
D. de ultimatieve schoen voor het hooggebergte, absoluut bestand tegen klimijzer in rots en ijs.

Wandelen op vlak terrein vereist het minst van schoenen. Om die reden zullen wij waarschijnlijk een lichte, lage schoen (categorie “A”) aanraden. De zool van zo'n schoen loopt omhoog bij hiel en teen. Daardoor rol je als vanzelf door als je loopt, “afwikkelen” noemen we dat.
Een nadeel kan zijn dat tijdens het lopen vooral de voet­spieren worden belast en dat zijn niet de sterkste spieren van het lichaam. Van lang wandelen op lichte schoenen word je eerder moe. Met zo’nschoen beperk je dus je eigen vrijheid. Een ander nadeel kan zijn dat lichte wan­delschoenen minder makkelijk aan te passen zijn.
Het te vastsnoeren van de bergschoen doet pijn en drukt op de voetwelving die zo belangrijk voor de prestatie van de voet is.
Bovendien: lichaamsgewicht met de rugzak samen belasten de voet ook nog extra.

Hoog en stevig

Wanneer de wandeltocht langer duurt ben je al snel beter uit met (half)hoge Ieren wandelschoenen.

Soepele (B) zolen wikkelen gemakkelijker af, je rolt als vanzelf door in de volgende stap. Dat klinkt mooi, maar is niet altijd goed.
Je loopt dan vooral met je zwakkere voetspieren en te weinig met de krachtige spierbundels in bovenbeen en bil.
Wie op stijve zole n loopt maakt wel gebruik van de grote been spieren die voet en schoen “optillen” naar de volgende stap. Dat is vooral handig op ruw en ongelijk terrein, zoals in de bergen. Stijve zolen zijn ook geschikter voor langere tochten, omdat ze de voetspieren ontzien. Tussen B en D zijn grote verschillen in stijfheid. Met al te stijve (D) zolen is het moeilijk wandelen. Die zijn letterlijk onbuig­zaam omdat er stijgijzers onder moeten kunnen die nodig zijn om over ijs en gletsjers te lopen.

Let bij het kopen niet alleen op de zolen, maar ook op de soepelheid van het Ieren bo­venstuk. Schoenen uit één stuk zijn ­steviger (ook duurder) dan schoenen uit meer delen, die op hun beurt weer steviger zijn dan synthetische schoenen.
Schoenen voorzien van waterwerende gore-tex zijn geschikter voor natte gebieden en voor mensen met koude voeten. Wande­laars die toch al snel warme voeten krijgen doen er verstandig aan bij leer te blijven, om­dat gore-tex minder ademt dan leer.

Gun uzelf de tijd.

Schoenen koopt u niet nog net even voor sluitingstijd. Neem de tijd en pas zoveel verschillende paren als nodig is voor het vinden van de ideale wandelschoen voor u. Natuurlijk kunt u het beste drukke momenten vermijden. Als u weet dat u “moeilijke voeten” heeft, kunt u beter met ons eerst een afspraak maken. Wij zorgen dan dat we de tijd voor u hebben.

Neem altijd uw oude schoenen mee. U kunt dan aangeven waar zich eventuele problemen hebben voorgedaan. Wij kunnen er bij de aanschaf van nieuwe schoenen rekening mee houden.

Goede sokken spelen bij het passen ook een belangrijke rol. Het is het beste om uw eigen sokken, waar u gewend bent mee te wandelen, mee te nemen

Het gaat er ons om dat u schoenen met de juiste pasvorm vindt. Vanuit onze ervaring kunnen wij op grond van uw wensen de beste schoenen voor u selecteren. Het belangrijkste onderdeel van het proces: het passen en beoordelen is aan u. Met de combinatie van uw op - en aanmerkingen, zal dit meestal leiden tot het vinden van de juiste schoen voor u.
Omdat voeten opzwellen tijdens het lopen, en uw tenen bij het heuvel afwaarts lopen niet tegen de voorkant van de schoen aan mogen komen, wordt één tot anderhalve maat groter geadviseerd.

Ons advies: Elke voet een andere beste schoen!

WANDELEN:

Honderdduizend kilometers goed en on­derhouden wandelpaden wachten tegen­woordig op de wandelaars.
Door de mo­derne wegenbouw zijn tegenwoordig zelfs bospaden, die vroeger slechts met stevig schoeisel begaanbaar waren, door verharding toegankelijk gemaakt.

Ook via de fietsknooppunten site kun je zelf hele mooie routes samenstellen en je laten verrassen op wegen en paden, zelfs in je eigen omgeving, die voor jou nog wel eens heel onbekend blijken te zijn.

Geniet van je wandeling met volle teugen!

Een tip: spoel sandalen regelmatig af.
Gaan ze toch stinken, maak ze schoon met een verdunning van desinfecterende teatree olie.

Tips voor het wandelen:

Begin met een goed ontbijt, ook als je vroeg op stap wilt. Neem eten en drinken mee voor onderweg en eet en drink voor je honger of dorst krijgt.

Start rustig en geniet tijdens het wandelen van de weg naar de finish toe. De weg er naar toe is - meestal- veel interessanter dan het eindpunt.

Luister naar je lichaam. Loop op je eigen manier in je eigen tempo, je lichaam weet daar mee om te gaan. Laat je niet verleiden tot een hoger of lager tempo. Je lichaam spreekt altijd de waarheid.

Staar je niet blind op de totale afstand die je nog moet afleggen. Verdeelde afstand in overzichtelijke en 'hapklaar' te bewande­len stukken. 8 x 5 kilometer lijkt en voelt korter dan 1 x 40 kilometer.

Als je voeten pijn gaan doen, neem dan de tijd en inspecteer je voeten, schoenen en sokken. Zit alles wel goed?

Ga je minder en donkerder plassen dan normaal, dan drink je te weinig! Drink op tijd en probeer minimaal 0,5 ltr. te drinken per uur bij extreem warm weer minimaal 0,75 ltr.

Van trainen wordt je moe, teer je in op de reserves, van rusten wordt je weer sterk.

Weet je hoe je je voeten kunt verwennen na een dag wandelen? Door als cooling
down met blote voeten door mulzand of over kort gras te lopen: Gratis massage van de vermoeide voeten en een goede stimulans voor de reflexzones.

Maar: vergeet vooral niet om onderweg te genieten van het uitzicht, de kleuren, de geuren en de geluiden!

OP BLOTE VOETEN LOPEN: Het beste middel om uw voeten gezond te houden, maar dan op zachte natuurgronden, bijv. strand, mos of bosgrond. Voel de bijzondere prikkels van hout, gras, water, zand, mos en bosgrond. Op blote voeten lopen is goed voor de coördinatie en versterkt de rugspieren. Ook bevordert het de bloedsom­loop en de darmwerking en geeft de voet weer iets van de natuurlijke veerkracht terug.
Dat kan helaas veel te weinig omdat u in huis, op straat en op uw werk meestal harde vloeren aan­ treft. Wandel daarom zoveel mogelijk in de bossen, op onverharde wegen. Zomers heerlijk op gras of tijdens uw vakantie met blote voeten op het strand.

In zand lopen - op zachte natuurgrond lopen - een weldaad voor de door asfalt vermoeide voeten. U hebt dat vast wel eens zelf ervaren. Wanneer u de volgende keer blootsvoets op de zachte grond loopt, kijk dan eens de voetafdrukken die u achterlaat.

JOGGING: Lopen is plezierig en gezond. Zoals de vogel voor vliegen, de vis voor zwem­men, is de mens geboren om te lopen.
Let wel: extreem joggen geeft te veel druk op de voorvoet.

SPATADEREN: Door voetproblemen, die bijna altijd storingen in de bloedsomloop tot gevolg hebben, kunnen aderen zich ontwikke­len tot spataderen. Maatregelen voor een betere bloedsomloop in de aderen in je been: bijv. wisselbaden.
Vóór alles geldt echter, eerst de verkeerde houding van de voet verbeteren en vrijheid voor de tenen!

TRANSPIRATIE: De gezonde voet scheidt per dag veel vocht af - dat is na­tuurlijk en gezond. Luchtig schoeisel laat het zweet verdampen en houdt de voet aangenaam koel. Ook leren schoenen kunnen het vocht opnemen waardoor de voettemperatuur beter gereguleerd wordt.

BRANDERIGE VOETEN: Wordt meestal door stoornissen in de bloedsomloop veroorzaakt en kan meestal voor korte duur met koude voetbaden behandeld worden. Storingen in de bloedvaten – doorstroming van het bloed - komen het meest aan de voeten voor.

WISSELBADEN: Om de bloedsomloop te bevorderen kun je een wisselbad nemen. Doe je voeten enkele minunten in een teiltje met warm water (+/- 40 graden) en daarna een paar seconden in koud water. Door dit een keer of vijf achtereen te doen en de voeten erna stevig af te drogen, zorg je voor een goede massage wat de bloedcirculatie ten goede komt. Voeten genieten van voetbaden.

VERMOEIDE VOETEN: Een lauwwarm voetbad kan een weldaad voor vermoeide voeten zijn. Vermoeide onderdanen reageren ook gunstig op een voetbad met water waarin groente of aardappels zijn gekookt.


TENEN: Als de tenen geen "speelruimte" hebben en niet voortdurend getraind worden, verslappen de pezen en de spieren. Storingen in de bloedsomloop en voetletsels zijn de gevolgen.

KOUDE VOETEN: Zijn bijna altijd toe te schrijven aan storingen in de bloedsomloop. Meer bewe­gingsvrijheid voor de tenen helpt koude voeten voorkomen.

WRATTEN: Wratjes onder de voeten kunnen ook veroorzaakt worden door een virus.Met thuja-tinctuur, meerdere weken aanstippen eventueel afgewisseld met cheliwonium-tinctuur, is hier een prima middel voor. Natuurlijk kun je de tinctuur ook op een pleister doen en aanbrengen.

Veter stuk?

Kom eens bij ons kijken want……….:

Er was eens een man in Hindelopen
die moest een paar veters gaan kopen
geen Fries liet hem in
hij kwam bij Voet-inn
en kon er wel duizend paar kopen.

 

Struikelen of strikken?

We doen er wel eens lacherig over, over schoenveters strikken.
We besteden veel aandacht aan het soort schoenen dat we dragen. We letten vaker op de sokken: dik, dun, wol, katoen. maar aan het veters strikken...? Terwijl het is aangetoond dat een goede techniek preventief werkt en pijnlijke plekken en blaren kan uitsluiten.

enkele manieren van vetersstrikken:

 

“Kruislings”.
Voor het goed in de schoen vastzetten van de voet geldt nog altijd de efficiënte kruissteek, waarbij van onderuit kruiselings naar boven wordt gevlochten.
Bij te strak aantrekken is er wel het risico van pijnlijke plekken op de wreef.

“Enkele veter geklemd”
De manier om een knoop in de veter te leggen aan het uiteinde. Vandaar gaat hij naar boven en wordt bovenin strak getrokken en vastgelegd, eventueel aan een plakstrookje. Handig voor een ieder die moeite heeft met de klassieke strik of voor mensen die een arm of een hand missen.

“Twee veters”
Een andere manier werkt met twee knopen onderin. Daarvoor is de veter doorgeknipt. Ideaal voor mensen met brede voeten. Ook voor kinderen die graag met kleur spelen en zo twee verschillende kleuren veters in hun schoen kunnen doen is het een oplossing!

“Met tanka sluiting”
Veel triatlonatleten gebruiken een koord klem: zo’n kunststof hulsje met een drukknop.Je ziet ze ook vaak aan buitensportjassen. Ze noemen dit vaak een “tanka” sluiting.Vooral voor triatleten ideaal want ze hebben meestal haast.
Ook ouders met kleine kinderen kan het heel veel plezier geven, het leren veters strikken kan zo nog een poosje uitgesteld worden.

“Twee veters hoog beginnen en hoge wreef”
Wie is “gezegend “met extra brede voeten kan deze manieren proberen. 

Horizontale steek
Om beknelling te vermijden, is er de mogelijkheid van de horizontale steek. Maar bij het te strak aantrekken van de veters blijft er nog steeds te weinig ruimte voor de voet om uit te zetten.

Het verschijnsel van de losse veter.

Een oplossing voor dit probleem biedt de “buitenlangse” techniek. Steek de veter van buiten naar binnen door de gaten, dan klemt hij zich automatisch af. Een voordeel is dat bij deze techniek de eindjes van de veter op de schoentong uitkomen. Daar kunnen ze in de schacht worden weggestoken, zodat we /ze er nooit over kunnen struikelen.

Knellende schoenen tijdens langere wandelingen?
Een mogelijkheid is de techniek van “veters op slot”hiervoor knopen we de uiteinden van de veters in twee lussen aan elkaar. Daardoor komt niet de hele schoen strak te zitten.Om nog meer ruimte te maken is het ook mogelijk om vetergaten over te slagen.

   





 

Tips voor uw schoenen.

Om lang plezier te blijven houden van uw schoenen is het van essentieel belang dat u ze goed onderhoudt. Een aantal tips welke ervoor kunnen zorgen dat de levensduur van uw schoenen aanmerkelijk wordt verlengd.
Gebruik bijvoorbeeld zoveel als mogelijk een schoenlepel bij het aantrekken van uw schoenen en maak veters of bandjes los voor u uw schoenen aantrekt, maar ook bij het aantrekken weer vast! Hierdoor, maar bijvoorbeeld ook door het gebruikmaken van schoenspanners blijven uw schoenen mooi in model.

Ook schoenen mogen trouwens van binnen gewassen worden, met een sopje van groene zeep. Maar als schoenen - en dus eigenlijk de voeten - teveel stinken, is er iets niet goed. De voeten moeten teveel werken.De oorzaak moet je aanpakken: iets aan de pasvorm doen.

Er bestaat geen “beste” schoen.